Manual:Integrat/Articole/Catalog articole

De la Manual
Sari la navigare Sari la căutare

Setari , Tutoriale

Prin intermediul acestei ferestre se adauga, modifica sau sterg datele despre un articol.

Informatia este organizata pe mai multe pagini: o pagina care contine informatiile generale despre articol si alte pagini cu informatii grupate pe tematica.

Pagina cu informatii grupate pe tematica afisata implicit in fereastra se poate seta selectand pagina dorita in rubrica Pagina activa din Setari / Articole.

Generale[modificare]

Introducerea unui articol se realizeaza in doua moduri prin

Modificarea sau stergerea unui articol se face prin selectarea lui din lista si apelarea functiei F3 Modificare, respectiv F8 Stergere

Stergerea unui articol este posibila numai daca acesta nu apare in nici un document de intrare aferent gestiunii.

Generare automata a codurilor[modificare]

Codul se poate genera automat daca se bifeaza macar una dintre rubricile din Setari - Articole

Articolele cantaribile si cele de tip shortcut au sens doar daca vanzarea se face folosind un cantar electronic atasat la calculator care comunica cu aplicatia.
In functie de tipul de cantar folosit este posibil sa fie necesar sa se genereze un cod de bare pentru articolele cantaribile care se genereaza automat daca apeleaza functia F6 Generare cod bare.

La adaugarea unui articol, daca au fost bifate macar doua dintre rubricile de mai sus, apare o fereastra de dialog in care se solicita selectarea tipului de articol care se adauga.


Codul se mai poate genera automat daca

Cele doua tipuri de generare automata a codului nu pot fi folosite simultan.

Modificarea codului[modificare]

Se poate modifica un cod daca nu se bifeaza rubrica Nu se modifica codul de articol.

Modificarea unui cod de articol se propaga in toate informatiile din baza de date care se refera la respectivul articol: documente de achizitie / vanzare, liste de pret, etc.

Coduri de bare[modificare]

Codul de bare al unui articol se poate completa doar daca

Codul de bare se poate genera automat daca

Codul de bare S (suplimentar) se poate poate completa daca

Vezi si functiile

Date de identificare[modificare]

Datele care se completeaza pentru un articol sunt

  • Cod - obligatoriu, maxim 20 caractere (vezi si Generare automata a codurilor)
  • UM - obligatoriu, selectie din catalogul de Unitati de masura
  • Cod de bare si tip cod bare (vezi si Coduri de bare)
  • Cod bare S (secundar) si tip cod bare (vezi si Coduri de bare)
  • Denumire - obligatoriu, maxim 100 caractere
  • alte doua rubrici pentru Denumire - pot fi folosite pentru detalii suplimentare sau pentru traducerea denumirii in alta limba
Aplicatia furnizeaza cateva rapoarte in care aceste denumiri sunt prezente.
La selectarea grupei se incarca automat si eventualele caracteristici declarate la grupa selectata.
Completarea valorilor caracteristicilor se face in pagina Caracteristici.
  • Sortiment - se selecteaza din catalogul de Sortimente
  • Sezon - se selecteaza din catalogul de Sezoane
  • Brand - se selecteaza din catalogul de Branduri
  • Cont - obligatoriu, se selecteaza din catalogul de Plan de conturi
Este folosit la generarea notelor contabile in care intervine articolul.
  • Nestocat - aceasta rubrica este implicit nebifata, permitand declararea unui articol stocat
Bifarea acestei rubrici permite declararea unui articol de tip nestocat.

Stocate[modificare]

Articolele stocate sunt cele pentru care se doreste urmarirea gestiunii stocurilor, cum ar fi

  • obtinerea unei fise de magazie
  • interogarea privind stocul respectivului articol
  • generarea unui necesar de aprovizionare tinand cont de vanzarile dintr-o anumita perioada si de informatiile despre stoc minim, stoc maxim, etc (vezi si Comenzi furnizori - functia F11 Necesar)

Se pot completa informatii despre

  • KG/ UM - aceasta informatie este utila pentru pentru calculul greutatii in documentele de intrare-iesire
  • In Bax - reprezinta formatul de ambalare, numarul de articole care intra intr-un bax
  • Baxuri / palet - numarul de baxuri care poate fi incarcat intr-un palet; informatia este utila daca se folosesc optiunile din meniul Gestiune
    • Pregatire si receptie
    • Pregatire si livrare
  • Zile valabilitate
  • Cantitate minima comanda client - completarea acestei rubrici nu permite salvarea unei operatii de iesire (comanda sau vanzare) cu o cantitate sub cea considerata minima
  • UM alternativa (ex L/KG, etc) - se selecteaza din lista de unitati de masura; in acest caz se mai pot completa informatii despre
    • Cantitate (UM alternativa)
    • Pret principal (UM alternativa) - selectie din lista (Da / Nu)
  • Lungime, Latime, Inaltime
  • Stoc minim, Stoc maxim, Stoc optim si Zile stoc minim - completarea acestor informatii este utila daca se foloseste generarea comenzilor pornind de la necesar
Aceste informatii se declara prin intermediul ferestrei Stocuri minime - gestiuni in cazul in care valorile lor difera pentru fiecare gestiune in parte.
  • Contul implicit pentru consum si Contul implicit pentru cheltuiala
Completarea acestor rubrici este utila in cazul articolelor pentru care se emit bonuri de consum - informatia este preluata automat si nu mai necesita completarea manuala. Aceste conturi se regasesc in nota contabila generata pentru bonul de consum.



Compus[modificare]

Pentru un astfel de articol se bifeaza rubrica Articol compus.

Articolele compuse sunt o subclasa a articolelor stocate si sunt rezultatul utilizarii mai multor articole din catalog pentru realizarea lor.

Articolele care intra in componenta unui articol compus trebuie sa fie declarate prin intermediul functiei F11 Fisa tehnologica.

Generarea intrarilor in gestiune se face prin intermediul optiunii Rapoarte de productie din meniul Gestiune.

Bifarea rubricii Lansare automata in productie pentru produsele compuse din Setari - Clienti are ca efect lansarea automata in productie pentru cantitatea care nu exista in stoc la momentul vanzarii.

Nestocate[modificare]

Contractabil[modificare]

Informatii suplimentare[modificare]

Producator si Furnizor[modificare]

Rubricile Producator si Furnizor se completeaza prin selectare din Catalogul de terti.

Pentru vizualizarea tuturor articolelor care au un anumit producator sau furnizor se selecteaza optiunea Articole - navigare din meniul Articole.

Descriere si imagini[modificare]

Cod vamal si locatie[modificare]

Alocarea unui cod vamal

  • este obligatorie daca se genereaza Declaratia Intrastat prin intermediul aplicatiei
Este suficient sa se completeze codul vamal pentru articolele care fac obiectul activitatilor de import - export

Locatia - se poate completa cu o codificare interna pentru locatiile unde se regasesc fizic articolele. Informatia este listata in anumite rapoarte.

Gestiunea (pt. lista de preturi de vanzare)[modificare]

Se completeaza daca se doreste sa se stabileasca o anumita gestiune pentru lista de preturi de vanzare (vezi si Preturi de vanzare - Listare articole fara pret.

Rubrica Pret de vanzare cu TVA este completata in cazul in care a fost declarat un pret de vanzare in lista de preturi a gestiunii delectate.

Bonus agenti, termen de expirare[modificare]

Rubrica Bonus agenti - se completeaza cu procentul de bonus pe care il primeste un agent la vanzarea acestui articol.

Se completeaza numai in cazul in care se acorda bonus pentru vanzarea acestui articol.

Bifarea rubricii Termen de expirare are ca efect verificarea completarii datei de expirare a lotului la momentul introducerii documentelor de achizitiei.

Se verifica numai daca s-a bifat rubrica Achizitii din Setari - Lotizare.

Taxare inversa[modificare]

Rubrica Taxare inversa se bifeaza in cazul articolelor care sunt supuse taxarii inverse.

Implicit, aceasta informatie este preluata automat la introducerea unor documente de intrare care se refera la articole care sunt declarate cu taxare inversa.

Informatia nu este preluata automat la introducerea unor documente de intrare care se refera la articole care sunt declarate cu taxare inversa daca

%TVA redus[modificare]

Se completeaza doar pentru articolele cu TVA redus.

Se bifeaza rubrica %TVA redus achizitie si, in rubrica alaturata, se completeaza procentul de TVA.

Operatia de bifare sau debifare a rubricii %TVA redus achizitie se propaga automat si la rubrica %TVA redus vanzare care este inactiva.

Se poate declara %TVA redus vanzare diferit de cel de achizitie doar daca se bifeaza optiunea Se accepta %TVA redus diferit intre achizitie si vanzare din Setari - Articole.

Inactiv[modificare]

Bifarea rubricii Inactiv (intrari) are ca efect eliminarea acestui articol din listele de selectie de articole pentru documentele de intrare in gestiune.

Bifarea rubricii Inactiv (iesiri) are ca efect eliminarea acestui articol din listele de selectie de articole pentru documentele de iesire din gestiune.

Alte informatii grupate tematic[modificare]

Caracteristici[modificare]

Caracteristicile unui articol sunt declarate in catalogul Grupe de articole.

Pentru un articol se pot completa informatii despre caracteristicile aferente grupei de articole din care face parte.

Se face pozitionand mouse-ul pe pagina Caracteristici si se completeaza informatiile.

Completarea propriu-zisa se face pozitionand mouse-ul in rubrica dorita si selectarea din lista, daca valoarea dorita exista, sau completarea informatiei.

Compozitie[modificare]

Compozitia unui articol se completeaza pozitionand mouse-ul pe pagina Compozitie.

Se pozitioneaza mouse-ul in rubrica Compozitie si se completeaza informatia.

Compozitia este afisata pe etichete.


In cazul in care articolul face parte dintr-o grupa de articole pentru care s-au declarat caracteristici de tip compozitie

Separatorul implicit folosit intre caracteristicile de tip compozitie este ;.
Se poate stabili un alt separator daca se bifeaza optiunea Separator folosit in lista de compozitie a caracteristicilor si se completeaza simbolul care urmeaza sa fie folosit ca separator (din Setari - Articole).

Echivalente[modificare]

Pentru un articol se pot adauga, modifica sau sterge informatii despre Echivalente.

Gestionarea acestor informatii se face pozitionand mouse-ul pe pagina Echivalente si se apasa butonul Editare Echivalente.

Apare o fereastra in care, pentru adaugarea unei echivalente, se completeaza

  • Tip - selectie din lista cu valori posibile
    • Intern - un cod al altui articol din catalog
    • Cod bare - in special in cazul articolelor care au prezentare si sub forma de bax
    • Producator - codul din catalogul producatorului
    • Furnizor - codul din catalogul furnizorului
  • Cod
  • Denumire

Dupa completarea informatiilor se apasa butonul OK.

Echivalenta se muta in lista de mai jos.


Modificarea unei echivalente deja declarate se realizeaza prin pozitionarea cursorului pe echivalenta dorita si apasarea dublu click a butonului din stanga al mouse-ului. Informatia se muta din lista in rubricile de deasupra listei. Se fac modificarile dorite si se apasa butonul OK.


Stergerea unei echivalente deja declarate se realizeaza prin pozitionarea cursorului pe echivalenta dorita si apasarea dublu click a butonului din stanga al mouse-ului. Informatia se muta din lista in rubricile de deasupra listei. Se continua cu alta operatie.


Operatiile de adaugare, modificare sau stergere se repeta pentru toate utilizarile dorite.

Salvarea tuturor actiunilor se face apeland functia F5 Salvare sau apasand butonul Salvare.

Abandonarea tuturor actiunilor se face apeland functia F4 Abandon sau apasand butonul Abandon.

Fereastra este prevazuta si cu butonul Incarca valorile anterioare. Apasarea acestui buton are ca efect revenirea la echivalentele existente la momentul apelarii acestei ferestre.


Pentru vizualizarea tuturor articolelor care au fost alocate la o anumita utilizare selectati optiunea Articole - cautare din meniul Articole.

Utilizari[modificare]

Pentru un articol se pot adauga sau sterge informatii despre Utilizari.

Gestionarea acestor informatii se face pozitionand mouse-ul pe pagina Utilizari si se apasa butonul Editare utilizari.

Apare o fereastra in care sunt afisate informatii despre

  • Utilizari disponibile
  • Utilizari selectate

Pentru adaugarea unei utilizari se pozitioneaza cursorul pe utilizarea dorita din lista de Utilizari disponibile si se apasa dublu-click butonul din stanga al mouse-ului sau se apasa butonul >>.

Pentru stergerea unei utilizari se pozitioneaza cursorul pe utilizarea dorita din lista de Utilizari selectate si se apasa dublu-click butonul din stanga al mouse-ului sau se apasa butonul >>.

Operatiile de adaugare sau stergere se repeta pentru toate utilizarile dorite.

Salvarea tuturor actiunilor se face apeland functia F5 Salvare sau apasand butonul Salvare.

Abandonarea tuturor actiunilor se face apeland functia F4 Abandon sau apasand butonul Abandon.

Pentru vizualizarea tuturor articolelor care au fost alocate la o anumita utilizare se selecteaza optiunea Articole - navigare din meniul Articole.

Livrare[modificare]

Informatiilor referitoare la clienti nu sunt inca implementate. 

Selectarea unor valori din listele aflate in dreptul zilelor saptamanii se face numai in cazul in care furnizorul accepta comenzi pentru articol doar in zilele pentru care am selectat o valoare. Valoarea selectata reprezinta ziua din saptamana in care se face livrarea.

In cazul in care se fac comenzi pentru astfel de articole in alte zile decat cele pentru care s-a completat informatia despre ziua de livrare, randul aferent articolului este prezentat pe fundal galben pentru atentionare.

Informatiile despre livrare completate la nivelul articolului sunt ignorate daca, pentru generarea comenzilor de furnizori, se foloseste functia F11 Necesar.
In acest caz se folosesc informatiile completate in zona Comanda in pagina Furnizori din catalogul de terti.

Accize[modificare]

Pentru articolele supuse accizarii, gestionarea informatiilor despre accize se face pozitionand mouse-ul pe pagina Accize.

Se completeaza informatii despre

Daca se completeaza se calculeaza automat rubrica Acciza / Hl
  • Grade - daca este cazul
Daca se completeaza se calculeaza automat rubrica Acciza / UM
Este folosit la contarea documentelor care au si un calcul de accize.

Se poate selecta si una dintre optiunile rubricii Raport

  • fara
  • NLC (nine liter cases) - in cazul in care articolul are un standard de 12 sticle de 750 ml in cutie (dimensiunea standard a sticlei)
  • 0.75 - articolul are un standard de 750 ml

Informatia este utilizata la raportarile vamale sau in situatii de decontare cu furnizorul.

Garantie[modificare]

Gestionarea informatiilor despre garantie se face pozitionand mouse-ul pe pagina Garantie.

Se completeaza informatii despre

  • Garantie (luni)
  • Certificatul de garantie - informatii care se listeaza pe anumite documente

D394[modificare]

Pentru un articol se pot adauga sau sterge informatii despre incadrarea lui nomenclatorul de coduri de produse pentru Declaratia 394.

Gestionarea acestor informatii se face pozitionand mouse-ul pe pagina D394 si se apasa butonul Editare D394.

Apare o fereastra in care se selecteaza data de la care intra in vigoare incadrarile.

In partea de sus a ferestrei este afisata lista de Incadrari disponibile, iar in partea de jos lista de Incadrari selectate.

Pentru o incadrare se afiseaza codul, denumirea si tipul de partener.

Codificarea pentru tipul de partener este 1 = platitori TVA, 2 = neplatitori TVA.
Se poate observa ca exista incadrari valabile pentru ambele tipuri de partener si altele care sunt valabile doar pentru un anumit tip.

Pentru adaugarea (selectarea) unei incadrari se pozitioneaza cursorul pe incadrarea dorita din lista de Incadrari disponibile si se apasa dublu-click butonul din stanga al mouse-ului.

Pentru stergerea unei incadrari se pozitioneaza cursorul pe incadrarea dorita din lista de Incadrari selectate si se apasa dublu-click butonul din stanga al mouse-ului.

Operatiile de adaugare sau stergere se repeta pentru toate incadrarile dorite.

Salvarea tuturor actiunilor se face apeland functia F5 Salvare sau apasand butonul Salvare.

Abandonarea tuturor actiunilor se face apeland functia F4 Abandon sau apasand butonul Abandon.

Preturi[modificare]

Vizualizarea informatiilor despre listele de preturi de vanzare in care este declarat respectivul articol se realizeaza prin pozitionarea mouse-ului pe pagina Preturi.

Se afiseaza informatii despre

  • numarul, data de intrare in vigoare, data de expirare si tipul listei de preturi de vanzare
  • gestiunea care foloseste lista
  • pretul de vanzare cu taxe
  • alte doua preturi de vanzare cu taxe - eventual, daca se acorda discount pe volum

Apasand butonul din dreapta al mouse-ului oricare dintre coloanele tabelului se apeleaza fereastra de declararea a articolului in respectiva lista de preturi de vanzare.

Site[modificare]

Aplicatia pune la dispozitie posibilitatea de export de cataloage cand se utilizeaza sistemul de management pentru magazine online OpenCart.

Completarea informatiilor aferente articolului se realizeaza prin pozitionarea mouse-ului pe pagina Site.

Se completeaza informatii despre

  • Html descriere, Meta title, Meta descriere si Meta keyword

Functii[modificare]

F6 Copiere articol[modificare]

Aceasta functie este disponibila doar in cazul in care fereastra este in mod vizualizare.

Daca nu s-a bifat rubrica Generare automata coduri de articole - articol normal apare o fereastra in care se completeaza codul noului articol si se finalizeaza apeland functia F5 Salvare sau apasand butonul Salvare.

Abandonarea actiunii de copiere se face apeland functia F4 Abandon sau apasand butonul Abandon.

In cazul in care rubrica Generare automata coduri de articole - articol normal a fost bifata, codul pentru noul articol se genereaza automat.


Se genereaza automat un articol cu codul nou si informatii identice cu cele ale articolului copiat iar fereastra este in mod editare pentru a permite efectuarea de modificari.

La copiere nu se preiau decat Date de identificare si Informatii suplimentare.
In cazul in care articolul este Compus, se preia si Fisa tehnologica (vezi si F11 Fisa tehnologica).

F7 Verificare cod bare[modificare]

Aceasta functie este disponibila doar in cazul in care fereastra este in mod vizualizare.

Apelarea acestei functii lanseaza o procedura care verifica corectitudinea tuturor codurilor de bare introduse in catalogul de articole.

F11 Fisa tehnologica[modificare]

Aceasta functie este disponibila doar daca

Apelarea acestei functii are ca efect aparitia unei ferestre pentru declararea fisei tehnologice a articolului.

Adaugarea unui articol component se realizeaza prin intermediul functiei F2 adaugare rand.

Modificarea unui articol component se realizeaza pozitionarea cursorului pe articolul care se modifica si apelarea functiei F3 modificare rand.

Stergerea unui articol component se realizeaza pozitionarea cursorului pe articolul care se modifica si apelarea functiei F8 sttergere rand.

In cazul adaugarii sau modificarii apare o fereastra in care se completeaza

  • codul articolului component - obligatoriu, se selecteaza din catalogul de articole
  • Ordine - eventual, reprezinta ordinea articolului component in realizarea produsului compus
  • Consum - obligatoriu, cantitatea utilizata din articolul component necesara pentru realizarea articolului compus
  • Consumul final se va rotunji la intreg ? - lista cu valori Da sau Nu
Exemplu in care raspunsul este Da: produs de patiserie pentru care se foloseste si ou - evident ca nu se poate scoate din gestiune o subdiviziune a oului.
  • Cont consum - obligatoriu, se selecteaza din planul de conturi contul in care se inregistreaza consumul efectuat pentru realizarea articolului compus
  • Cont cheltuiala - obligatoriu, se selecteaza din planul de conturi contul in care se inregistreaza cheltuiala pentru realizarea articolului compus

F6 Generare cod bare[modificare]

Aceasta functie este disponibila doar daca

Apelarea acestei functii are ca efect generarea automata a unui cod de bare pentru articol.

F11 Modific pret[modificare]

Aceasta functie este disponibila doar in cazul in care fereastra este in mod editare si daca

Apelarea acestei functii are ca efect aparitia unei ferestre in care se afiseaza pretul actual si se poate completa rubrica Pret nou.

Salvarea modificarii de pret se realizeaza folosind functia F5 Salvare sau apasand butonul Salvare.

Salvarea are ca efect modificarea pretului de vanzare existent in lista de preturi de vanzare cu noul pret.
In cazul in care in lista de preturi de vanzare nu era declarat un pret de vanzare pentru acest articol se adauga informatia la lista.

Renuntarea la modificarea de pret se realizeaza folosind functia F4 Abandon sau apasand butonul Abandon.

Link-uri[modificare]

Stocuri gestiuni[modificare]

Apasarea acestui buton are ca efect apelarea unei ferestre care prezinta urmatoarele informatii

  • in partea de sus
    • Cod, Denumire, Stoc total
  • in partea de jos, intr-un tabel, pentru fiecare gestiune in care exista stoc
    • Cod, Denumire, Gestiune si Stoc

La apelarea ferestrei, informatiile afisate se refera la articolul din catalog.

Pentru obtinerea informatiilor despre alt articol se completeaza codul sau denumirea articolului dorit si se apeleaza F7 Actualizare.

Stoc detaliat[modificare]

Apasarea acestui buton are ca efect apelarea unei ferestre care prezinta urmatoarele informatii

  • stocuri detaliate pe intrari si gestiuni - stoc, pret achizitie, pret vanzare, data document, gestiune, date despre lot
  • rezervari defalcate pe gestiuni

Fisa de magazie[modificare]

Apasarea acestui buton are ca efect apelarea ferestrei Fisa de magazie.

Informatia prezentata se refera la articolul din catalog.

Perioada pentru care se afiseaza informatii este intre prima zi a lunii de contabilitate deschisa si ultima zi pentru care se accepta introducerea de documente.

Listare[modificare]

Informatii aferente catalogului de articole pot fi listate apeland functia F9 Listare.

Apare o fereastra din care se selecteaza raportul dorit

Etichete[modificare]

Listarea etichetelor pentru acest articol se realizeaza apasand butonul Etichete si selectand Raportul dorit.