Manual:Integrat/Contabilitate/Situatii/Jurnale
Prin intermediul acestei ferestre se pot vizualiza jurnalele de cumparari si vanzari si se pot genera declaratiile 300, 394 si 390.
Jurnalele sunt intocmite in baza notelor contabile generate automat de modulul de gestiune sau introduse manual in modulul contabilitate.
Observatii
- TVA-ul la incasare se calculeaza la sfarsitul lunii. Din acest motiv nu se recomanda listarea jurnalelor pentru o luna ulterioara lunii deschise.
- Conturile 4426.A si 4428.V sunt folosite de catre aplicatie pentru TVA-ul la incasare. Efectuarea de operatii in aceste conturi duce la denaturarea rezultatelor privind TVA-ul la incasare.
- Incepand cu anul 2013, in "Jurnalul de cumparari" trebuie sa se evidentieze si documentele neachitate aferente perioadelor anterioare in cazul documentelor de tip "TVA la incasare".
Prezentare fereastra[modificare]
Perioada se completeaza automat cu luna contabila deschisa dar poate fi modificata atunci cand este cazul.
Selectarea tipului de jurnal dorit - Cumparari sau Vanzari - se face bifand optiunea dorita.
Informatiile despre documentele care fac parte din jurnalul selectat sunt prezentate sub forma de tabel astfel:
- informatii despre document: Numar, Seria si Data
- Tip document
- informatii despre partener: CUI, Denumire, TVA ANAF (platitor de TVA, TVA la incasare, neplatitor, etc)
- informatii despre valoare si TVA:
- Total, Scutit TVA, Zero TVA, %TVA
- Baza TVA si TVA
- TVA nedeductibil
- Baza si TVA exigibil
- Baza si TVA taxare inversa
- Baza si TVA la incasare
- Achitat anterior Baza si TVA, Numar si Data document achitare
- Achitat actual Baza si TVA
- Baza si TVA exigibil cf. achitari
- Baza si TVA neexigibil
Explicatii privind defalcarea pe tipuri de TVA (exigibil, inversa, TVA la incasare), achitari si relatiile dintre acestea si exigibil, neexigibil sunt prezentate in Tutoriale - Jurnal de cumparari (http://www.softteamsolutions.ro/tutoriale/integrat/contabilitate_jurnale%20-%20jurnal%20de%20cumparari.mp4)
- Centru de cost
- Cheltuieli si repartizari
In partea din stanga jos sunt afisate informatii de sinteza despre Total TVA, Inversa, Deductibila, TVA la incasare, Total exigibil si TVA neexigibil pentru:
- perioada anterioara - documente emise intr-o luna contabila anterioara, cu TVA la incasare care nu au fost integral achitate
- pentru perioada curenta
Observatii
- Un document poate sa apara de mai multe ori tabel daca pe el sunt tranzactii cu mai multe %TVA.
- Documentele de achizitie cu taxare inversa sunt afisate, pe fond galben, si in jurnalul de vanzari
Posibile mesaje[modificare]
Mesajul "necesita reinterogare" din rubrica TVA ANAF[modificare]
Aplicatia incearca sa acceseze serverul ANAF pentru verificare incadrarii ca platitor de TVA, cu TVA la incasare, etc la data documentului la momentul salvarii acestuia. Accesarea a esuat si se solicita o reinterogare. Reinterogarea se efectueaza:
- apasand butonul Interogare ANAF - se efectueaza interogarea numai pentru toti partenerii care au documente cu acest mesaj
- apasand butonul Reinterogare ANAF - se efectueaza interogarea pentru toti partenerii
Mesajul "achitari incorecte"[modificare]
Acest mesaj apare in cazul in care exista documente din lunile urmatoare achitate in perioada curenta.
Vizualizarea acestor documente se poate face bifand rubrica Numai achitari anterioare documentelor, iar listarea lor se obtine apasand butonul Documente din lunile urmatoare achitate in perioada curenta.
Butonul "Facturi problema" este accesibil[modificare]
Acest buton este accesibil in cazul in care:
- un facturier (seria si intervalul numeric pentru numarul facturii) nu a fost declarat
- lipsesc unele numere dintr-un facturier declarat
Un facturier se declara apeland fereastra Serii si numere.
Apelarea acestei ferestre se face, in mod normal, din Utile/Setari/Serii si numere.
In cazul ferestrei Jurnale se apeleaza apasand butonul Serii si numere.
Lispsa unor numere dintr-un facturier se poate intampla daca
- nu este bifata rubrica numar automat din Utile/Setari/Facturi clienti sau din Utile/Setari/Facturi clienti (export) si numarul este completat manual
- o factura care trebuia anulata a fost stearsa
Neremedierea acestor erori nu permite generarea Declaratiei 394.
Link-uri[modificare]
Apasand dreapta de mouse:
- in campul Denumire din tabel este apelata fereastra Catalog terti
- in oricare alt camp din tabel este apelata fereastra in care a fost generat documentul pe care este pozitionat cursorul
Daca este necesar, se poate modifica documentul, vizualiza si modifica achitarile lui. In cazul in care se fac modificari, la revenirea in fereastra de Jurnale se apeleaza functia F7 Actualizare.
Functia F6 Declaratii[modificare]
Apelarea acestei functii permite generarea Declaratiilor 300, 394 si 390.
Functia este disponibila doar in cazul in care nu mai exista documente cu tip de TVA incorect.
Vezi Intrebari frecventa - De ce apare mesajul "Mai aveti documente cu tip de TVA incorect..
Functia F7 Actualizare[modificare]
Apelarea acestei functii are ca efect actualizarea informatiilor prezentate in tabel, tinand cont si de anumite filtre eslectate.
Functia trebuie apelata:
- cand se schimba perioada
- cand se selecteaza anumite filtre
- daca s-a modificat / sters un anumit document (vezi Link) - la revenirea in fereastra de Jurnale
Filtre[modificare]
Fereastra este prevazuta cu un set de rubrici a caror bifare are ca efect vizualizarea doar a unui set de documente care indeplinesc o anumita conditie:
- Numai facturi anulate
- Fara facturi anulate
- Fara facturi taxare inversa - numai in cazul jurnalului de vanzari - are ca efect neafisarea informatiilor corespunzatoare jurnalului de cumparari cu taxare inversa
- Fara bonuri fiscale
- Cumulare bonuri fiscale - numai la listarea jurnalului de vanzari
- Numai documente anterioare perioadei
- Numai documente don perioada
- Numai achitari anterioare documentelor
Un alt set de rubrici pentru filtrare sunt si:
- Rectificari si incorecte
- TVA incasare incorect
- TVA interogare necesara - documentele pentru care este necesara o interogare ANAF pentru stabilirea incadrarii firmei din tipul de TVA (platitor, neplatitor, TVA la incasare, etc)
- Persoane afiliate
- firme inactive - documentele emise catre firme inactive
Dupa selectarea acestor modalitati de filtrare, filtrarea se face automat - nu este necesara apelarea functie F7 Actualizare.
Alte modalitati de filtrare:
- selectand din lista Numai un cont de tert se obtine o filtrare doar pentru un anume cont de tert din planul de conturi
- bafand una din optiunile prezentate la Conturi se poate obtine filtrarea pe
- marfa
- fara marfa
- contul, urmat de selectarea contului dorit
- Centru cost - acest buton este vizibil doar daca se face urmarire pe centre de cost. Apasand acest buton se poate filtra informatia selectand un centru de cost sau mai multe.
Dupa selectarea acestor modalitati de filtrare, este necesara apelarea functie F7 Actualizare sau apasarea butonului Actualizare.
Butoane pentru verificari[modificare]
Vizualizare "duble"[modificare]
Acest buton este vizibil doar in cazul in care exista declarate mai multe documente cu acelasi numar, data si furnizor.
Vizualizare documentelor duble este foarte utila. Un document de achizitie introdus din greseala de mai multe ori genereaza incorectitudinea datelor din Declaratiile 300, 394, eventual 392.
Vizualizare contari "ciudate"[modificare]
Acest buton este vizibil doar in anumite cazuri.
Vizualizare contari "ciudate" prezinta o lista similara cea de la rubrica "Numai rectificari si incorecte" dar prezinta sursa informatiilor.
Vizualizare centre "problema"[modificare]
Acest buton este vizibil doar daca:
- introducerea documentelor se face pe centre de cost - a fost bifata rubrica Urmarire pe centre de cost din Utile/Setari/Utle
- exista documente pentru care nu s-a introdus centrul de cost sau acesta nu exista in catalogul Centre cost
Butoane pentru corectii[modificare]
Butoanele de corectie se folosesc foarte rar si numai de catre personalul contabil calificat.
Acestea sunt:
- Verificare si rectificare tipuri TVA (gestiune)
- Verificare si rectificare tipuri TVA (NC)
- Repar contari TVA incorecte
- Contari incorecte TVA neexigibil
Totalizari[modificare]
Bifand rubrica Vizualizare totalizari, se afiseaza o sinteza a jurnalului selectat (cumparari / vanzari) pe procente de TVA.
In cazul in care documentele sunt inregistrate pe centre de cost, sinteza este prezentata pe centre de cost si procente de TVA.
Daca se doreste o sinteza care sa nu tina cont de centrele de cost se bifeaza si rubrica Totalizare (aflata sub butonul Centru cost).
Liste[modificare]
Fereastra este prevazuta cu un set de rapoarte.
Listele pentru tipul de jurnal selectat se obtin apasand butonul Listare jurnal cumparari/vanzari sau prin apelarea functiei F9 - Listare si selectarea tipului de raport dorit.
Intrebari frecvente[modificare]
De ce nu se regaseste in jurnal un document / anumite tranzactii dintr-un document ?
La instalare, aplicatia furnizeaza un set de Tipuri de documente si contari si reguli pentru contarea jurnalelor condiderat acoperitor. Toate aceste informatii sunt la dispozitia utilizatorului pentru a fi adaugite sau modificate de catre personalul contabil calificat.
Se pozitioneaza mouse-ul in tabel pe documentul respectiv si se apasa dreapta de mouse.
Apare o fereastra pe care este selectat deja documentul respectiv.
Se apeleaza functia F5 Contari si se verifica daca nota contabila este corecta si completa.
Daca nota contabila nu este completa se apeleaza fereastra Tipuri de documente si contari si se completeaza contarile pentru tipul de document dorit. Se revine pe documentul respectiv, se apeleaza functia F3 Modificare, se apeleaza functia F5 Salvare. La final se apeleaza functia F5 Contari si se verifica faptul ca nota contabila este completa si corecta.
Daca nota contabila este completa se apeleaza fereastra Contari jurnale si se adauga relatia debit - credit care lipseste in jurnalul dorit.
Daca nu se executa aceste operatii, jurnalele nu sunt complete si corecte si, implicit, Balata si Declaratiile.
De ce apare mesajul "Mai aveti documente cu tip de TVA incorect."